Translate

maandag 20 januari 2020

Vegan Januari - Geroosterde Aubergine met Saffraan Soja Yoghurt


Dikke is een omnivoor in de meest complete en uitgebreidst denkbare vorm. Onlangs heb ik dankzij mr. Chen, Kippenvoetjes en Runderzenen aan mijn eetervaringen toegevoegd. En hij heeft me Kwal beloofd, maar die moet ivm mijn Vegan Januari nog even wachten. Alhoewel je daar wellicht over van mening kan verschillen qua Kwal. Maar voor de zekerheid toch maar niet, het is immers sowieso geen plant. 
Waar ik na dik 2 weken Vegan achter ben is dat Vegetarisch een makkie is, maar dat Vegan best wel een dingetje. Eten zonder Boter, Yoghurt, Eieren, Kaas en Room is even een aanpassing. Maar goed te doen. 




Het jongste meisje Sigi is nogal bewust met eten bezig, wat Dikke alleen maar toejuicht en ondersteunt. Maar nu wilde ze dus Vegan gaan eten, "gewoon een maandje proberen, pap". De oorzaak is de Netflix-"docu" 'Game Changers', waarin sporters, na Vegan te zijn gaan eten, olympisch kampioen worden,  wereldrecords vestigen en in betere vorm dan ooit raken. Onvermoeibare trainingsbeesten worden het, die ook nog eens sneller herstellen. Ik weet 't zo net nog niet, een en ander komt hap-snap op me over. Persoonlijke verhalen worden achter elkaar gezet en gelardeerd (!) met willekeurige onderzoeken en op die manier tot algemeen bewijs gemaakt.

En trouwens, Dikke had eigenlijk al een dieet, namelijk; eet vers, gevarieerd en met mate. 

In de Game Changers wordt overigens ook aangehaald dat Vegan beter is voor de Planeet. In plaats van heel veel planten te verbouwen om die in koeien en kippen enz te stoppen om vlees te maken en te kunnen eten is natuurlijk eigenlijk best omslachtig en belastend. Aangezien er geen planeet B is, is minder vlees eten hoe dan ook een goed idee.




Dikke had geen zin in allerlei vleesvervangende op vlees lijkende produkten. Ik heb wel m'n ogen uitgekeken in de supermarkt. Voor de fervente AVG'er kan de V van Vlees heel makkelijk de V van Vleesvervanger worden. De Vegetarian Butcher heeft no-Chicken chunks, maar ook no-Bacon, no-Tuna, vegetarian Sausage, Mince (gehakt) en ga zo nog maar even door. 
Maar deze maand laten we in Huize Sigi de Groenten de shine pakken. Toppers tot nu toe zijn geroosterde Zoete Aardappel met Guaco, Zoetzure Komkommer met Peper en Maanzaad, en Boontjes met Sinaasappel en Hazelnoot. Ook de Tofu in een kruidig Rijstmeel-jasje gefrituurd is een blijvertje.
De geroosterde Aubergine is van Ottolenghi; en door de Griekse Yoghurt te vervangen door Soja-Yoghurt ben je ineens Vegan!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten